Moldavië 2019

Ingediend door kerkzuilichem op vr, 19/04/2019 - 22:32

verslag van de reis naar Moldavie 2019

Reisdag.

vandaag zijn we vertrokken naar Moldavie, rond 06:00 uur opgepikt door onze taxi(Bedankt Gerrit!). De dag van de 1,5 uurtjes: 1,5 uur naar Dusseldorf Airport, 1,5 uur vliegen naar Wenen, 1,5 uur overstappen op wenen en 1,5 uur vliegen naar Chisinau Moldova. als laatste iets meer dan een uur naar onze slaapplek in Orhei.

Op Dusseldorf ontmoeten we onze 11 medereizigers uit Apeldoorn, waarvan er 3 meegaan naar Neculăieuca, de overige zien we pas op dinsdagavond weer, zij verblijven de eerste dagen in het zuiden in Baurci wat nog 4 uur rijden is vanaf het vliegveld.

Wij mogen verblijven in een kindertehuis voor gehandicapte kinderen in Orhei "Vino si veci" welke ook door Nederlanders wordt ondersteund en waar onze mede reizigers uit Apeldoorn ook aan meegebouwd hebben. Voor wie het leuk vind: www.komenziemoldavie.nl

Op het vliegveld hebben we onze tolken voor deze week Gina en Dima en de goedlachse Marina ontmoet en Marina meegenomen naar Neculăieuca.

We worden hartelijke begroet door George en Tamara en na de vorderingen te bewonderd te hebben volgt een rijkelijke maaltijd(op het vliegveld begrepen we dat er eerst geen eten zou zijn, maar na een paar belletjes van Gina bleek toch dat toch maar moesten komen eten, It's Moldova, alles is veranderlijk). Het is een gezellig samenzijn waar Gina en Dima zich uiteindelijk ook bij aansluiten.

De winkels hier zijn tot 22:00 open dus na de maaltijd nog even wat boodschappen gedaan om de zondag door te komen en dan is het tijd om de dag af te sluiten.

Morgen bezoeken we kerk in Orhei waar de directeur van het Kom en Zie huis voorganger is, we zijn benieuwd naar de dienst, het is hier Pasen!

plane
vliegtuig Wenen-Chisinau

neculaieuca
vorderingen Project
koffie
koffie met wat lekkers :-)
Permalink

Vandaag is het Pasen in Moldavië, het blijkt een echt familiefeest te zijn, het is rustig op straat en mensen gaan op bezoek bij familie.

Vanochtend hebben we een dienst meegemaakt in een kerk in Orhei, de plaats waar we slapen. We werden hartelijk verwelkomd met: 'de Heer is waarlijk opgestaan' door iedereen die ons aansprak. Er werd ons zelfs aangeboden door een persoon om de dienst voor ons te vertalen. Dat valt niet mee want er gebeurd van alles: er is een koor van jonge gezinnen, er zijn 4 'voorgangers' , de kleine kinderen zingen en lezen een ingestudeerd stukje voor, de groep mensen die het Kom en zie huis runnen zingen een lied en een groep jongeren zingen een tweetal liederen vol passie. We begrijpen er niet veel van want alles is in het Roemeens en Russisch. Maar het gevoel is goed! Na 2,5 uur stonden we weer buiten.

Vandaag is verder een rustige dag, we houden de zondagsrust enigsinds in ere :-)

Na ons middag tukkie, doen we nog even een site seeing Moldavië. Over wegen die het bijna niet waard zijn een weg genaamd te worden komen we bijna in Transnistrië uit, uiteindelijk besluiten we maar om te keren, want de weg wordt als maar slechter en slechter. De omgeving hier is heuvelachtig en op iedere helling groeien straks druiven en/of zonnebloemen waar nu nog weinig van te zien is.

Morgen gaan we aan het werk. Straks lekker slapen en om 7.30 vertrekken we voor het ontbijt in Neculaieuca.

Pasen

Weg
Hoofdweg :-)
Paasbrood
Moldavisch paasbrood.

Permalink

Vandaag gewerkt, het is nog steeds Pasen, maar de evangelisch/protestanten houden het bij een dag :-)

Vanwege de Russisch orthodoxen die wel drie dagen Pasen vieren mogen we niet teveel herrie maken.

De dag begon met een stevig ontbijt met brood en pap van gerst, mout, mais en whatever er nog meer in zat :-)

Daarna zijn we begonnen, George wil graag deze week het plafond op de benedenverdieping erin hangen. We beginnen op een 'makkelijk' stukje in het voorportaal om daarna verder te gaan in de grote zaal. Er is helaas niets recht in dit huis dus het is veel puzzelen met gipsplaten. Aan het eind van de dag hebben we het voorportaal erin zitten en hebben we een begin gemaakt met het plaatsten van profielen in de grote zaal, daar is het zo scheef dat er een soort systeemplafond in gebouwd moet worden.

Om 19.15 is het tijd om weer een hapje te eten en vertrekken we om 20.00 uur richting slaaphuis in Orhei. Daar wacht ons een onaangename verrassing, Ad moet even een andere plek om te slapen vinden :-) het blijkt dat er een expansie vat lek gegaan is en precies boven onze slaapzaal door het plafond heen drupt op Ad z'n bed. Leiding afgesloten dus hopelijk geen lekkage meer.

We zijn moe van het harde werken en douchen en gaan lekker slapen. Tot morgen, dan sluit s'avonds  andere groep zich bij ons aan.

opzichter-ad
opzichter Ad
Voorportaal

profielen voor gipsplaten
profielen voor de gipsplaten
zaal
beetje scheef plafond

Permalink

Vandaag weer een lekkere dag werken, hoewel lekker mag wel tussen haakjes, we zijn niet gewend te werken :-) allemaal last van onze nek en rug van het hele dag boven je hoofd werken. Maar het schiet wel lekker op met de plafonds.

Vandaag hebben onze dames wentelteefjes gemaakt, deze vielen goed in de smaak bij onze gastvrouw en haar helpers.

Nog een reden voor het korte verslag: de groep Apeldoorners die eerst naar Baurci geweest zijn hebben zich aan het eind van de dag bij ons aangesloten. Gezellige jonge mensen met veel praatjes. Klein nadeel: de Wifi is direct overbelast :-)

We gaan morgen aan het werk met 13 mensen, het gaat een kleine uitdaging worden voor George om iedereen aan het werk te krijgen, maar zal vast goed komen.

Plafond-dag4
Plafond zaal einde dag

Permalink

Vandaag met de hele groep gewerkt, hadden we lekker de vaart erin de afgelopen dagen, ff iets de rem erop vandaag. 8 man moet ingewerkt worden en alle teams opnieuw ingedeeld :-)

De hele benedenverdieping is nu bijna voorzien van een plafond. Mooi om zo richting eindresultaat te gaan ( hoewel er nog veel, heel veel moet gebeuren). George werkt vaak maar alleen of met twee man in het huis omdat er niemand te vinden is hier die lange tijd kan helpen. Dus wat we nu doen helpt hem echt heel veel, om die zware platen alleen te doen is nogal slecht voor je rug.

Werk in uitvoering

Permalink

De laatste dag werken met de hele groep. Vandaag hebben we ook de 1e verdieping voorzien van 'gips-karton' zoals ze dat hier noemen.

George is moe maar voldaan van alle arbeid die we met z'n allen verzet hebben. Dit werk was voor hem te zwaar en hij is erg tevreden met wat we hebben kunnen doen. Hij bedankt ons daar hartelijk voor.

Morgen gaat de groep uit Apeldoorn Chisinau bezoeken, wij zullen met z'n vijven nog even gaan werken en de week afsluiten.

1e verdieping
1e verdieping ook klaar

Permalink

Vandaag de laatste dag naar neculaieuca.

George liet ons gisteren al blijken dat hij heel erg blij is met wat we hebben gedaan. Dit was voor hem maanden werk. Tijdens het ontbijt wil hij ons meedelen dat we vandaag niet hoeven te werken, maar daar trappen we niet in :-) we hadden al afgesproken eerder te stoppen en samen uit eten te gaan, maar George houd niet zo van uit eten gaan en wil eigenlijk niet mee. We maken de deal dat we nog even wat doen en dat hij mee gaat uit eten. Uiteraard gaat de hele familie en aanhang mee.

Dus we hebben vanochtend op de bovenverdieping nog even een stukje  muur dichtgemaakt met gipsplaten.

En verder nog even van het heerlijke weer genoten, het is hier vandaag 25 graden.

Morgen gaan we weer richting huis.

Tot ziens!!

Permalink

We zijn allemaal weer heelhuids thuisgekomen! Moe maar voldaan kijken we terug op een geslaagde week. Voor de een veel indrukken, voor de ander veel afdrukken(:-) wondjes, splinters, rug, nek). Er wordt al weer gesproken over een volgende reis in juli/augustus. Als je zin hebt gekregen, voel je vrij en ga mee.

Bedankt voor uw en jou medeleven in woord en gebed deze week.